ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРАВНАТА ПОМОЩ
Публикувано на: 23 Юни 2010, 10:05
МОТИВИ КЪМ ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРАВНАТА ПОМОЩ
ВНОСИТЕЛ: И аз бих искал да зная името на този умен и доблестен народен представител.
В последно време (от няколко години) се наблюдава още едно ненормално явление в обществения живот на републиката. Накратко същото се изразява в следното. Около 85% от българския народ отговаря на занижените и неправилно прилагани в практиката критерии за предоставяне на правна помощ по този закон. Органите на досъдебното производство, прокуратурата и съда, мотивирани за бързо приключване на затрупалите ги дела се надпреварват да предоставят правна помощ на всеки, който я е поискал или не е поискал такава. В повечето случаи защитата по наказателни дела, а и в голяма степен процесуалното представителство по граждански и административни дела се осъществява от служебни защитници. Така наречените служебни защитници и процесуални представители чакат да получат мизерните си възнаграждения (по размер в пъти по-малки от тези в Наредба № 1 и допълнително безогледно доорязвани от НБПП) по повече от половин година след обработването на отчетите им от НБПП (което често означава година след като са си свършили работата). Адвокатите, които не са вписани в НБПП също страдат от действието и прилагането на този закон - загубили са минимум 2/3 от работата си, поради наличието на т. нар. "безплатна правна помощ". Съдебната система от една страна страда на централно ниво заради отънелия бюджет, от който трябва да задели няколко милиона (които дори не са им достатъчни за 13-та заплата), но от друга страна се радва, че благодарение на адвокатите работещи на фотосинтеза делата вървят. Фотосинтезиращите служебни защитници се чудят защо ако забавят плащането на осигуровките, данъците и пр. държавни вземания ги подхващат веднага публични изпълнители, че им дирят и лихви, а те не могат да съберат вземанията си от безумно функциониращата ни държава. Това ги прави недостатъчно мотивирани да работят пълноценно, колкото и да не си признават. Явно е, че при така създалото се положение не могат да се постигнат целите на закона, визирани в чл. 3 от същия, а именно гарантиране равен достъп на лицата до правосъдие чрез осигуряване и предоставяне на ефективна правна помощ. Слава богу, че към този момент липсва организиран протест от страна на месоядните, принудени да еволюират във фотосинтезиращи. Тъй като все пак това не е изключено, целта на този кратък законопроект е да се предотврати едно такова бъдещо несигурно събитие.
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРАВНАТА ПОМОЩ
Чл. 1. Считано от 01.07.2010 г. се отменя Закона за правната помощ (Обн. ДВ. бр.79 от 4 Октомври 2005г., изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.17 от 24 Февруари 2006г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.42 от 5 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.32 от 27 Април 2010г.).
Чл. 2. В срок до 15.07.2010 г. НБПП следва да изплати всички дължими възнаграждения за предоставена правна помощ, ведно със законната лихва, след което същото се закрива.
ВНОСИТЕЛ: И аз бих искал да зная името на този умен и доблестен народен представител.
В последно време (от няколко години) се наблюдава още едно ненормално явление в обществения живот на републиката. Накратко същото се изразява в следното. Около 85% от българския народ отговаря на занижените и неправилно прилагани в практиката критерии за предоставяне на правна помощ по този закон. Органите на досъдебното производство, прокуратурата и съда, мотивирани за бързо приключване на затрупалите ги дела се надпреварват да предоставят правна помощ на всеки, който я е поискал или не е поискал такава. В повечето случаи защитата по наказателни дела, а и в голяма степен процесуалното представителство по граждански и административни дела се осъществява от служебни защитници. Така наречените служебни защитници и процесуални представители чакат да получат мизерните си възнаграждения (по размер в пъти по-малки от тези в Наредба № 1 и допълнително безогледно доорязвани от НБПП) по повече от половин година след обработването на отчетите им от НБПП (което често означава година след като са си свършили работата). Адвокатите, които не са вписани в НБПП също страдат от действието и прилагането на този закон - загубили са минимум 2/3 от работата си, поради наличието на т. нар. "безплатна правна помощ". Съдебната система от една страна страда на централно ниво заради отънелия бюджет, от който трябва да задели няколко милиона (които дори не са им достатъчни за 13-та заплата), но от друга страна се радва, че благодарение на адвокатите работещи на фотосинтеза делата вървят. Фотосинтезиращите служебни защитници се чудят защо ако забавят плащането на осигуровките, данъците и пр. държавни вземания ги подхващат веднага публични изпълнители, че им дирят и лихви, а те не могат да съберат вземанията си от безумно функциониращата ни държава. Това ги прави недостатъчно мотивирани да работят пълноценно, колкото и да не си признават. Явно е, че при така създалото се положение не могат да се постигнат целите на закона, визирани в чл. 3 от същия, а именно гарантиране равен достъп на лицата до правосъдие чрез осигуряване и предоставяне на ефективна правна помощ. Слава богу, че към този момент липсва организиран протест от страна на месоядните, принудени да еволюират във фотосинтезиращи. Тъй като все пак това не е изключено, целта на този кратък законопроект е да се предотврати едно такова бъдещо несигурно събитие.
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРАВНАТА ПОМОЩ
Чл. 1. Считано от 01.07.2010 г. се отменя Закона за правната помощ (Обн. ДВ. бр.79 от 4 Октомври 2005г., изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.17 от 24 Февруари 2006г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.42 от 5 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.32 от 27 Април 2010г.).
Чл. 2. В срок до 15.07.2010 г. НБПП следва да изплати всички дължими възнаграждения за предоставена правна помощ, ведно със законната лихва, след което същото се закрива.